2016-08-06

Tonavan risteysasema Bratislava

Näkymä Bratislavan linnasta vanhaan kaupunkiin ja Tonavalle.
Itäisen Keski-Euroopan helmi Bratislava nautti kesällä 2016 päivänpaisteesta samaan aikaan sekä Euroopan kulttuuripääkaupunkina että Euroopan unionin puheenjohtajamaana – poikkeuksellisen vaikeassa EU:n kriisissä. Slovakia ottikin tavoitteekseen puheenjohtajakaudellaan EU:n yhtenäisyyden lujittamisen, mihin maalla historiallisesti katsoen on hyvät edellytykset.
Tonavan mutkaan joskus hieman Wienin varjoonkin jäänyt uuden Slovakian pääkaupunki on yksi alueen vanhimmista asutetuista alueista. Roomalaisena rajalinnoituksena kaupunki rakensi suojalinnoituksen korkealle kukkulalle Tonavan rantaan. Tänään Bratislava ajaa Euroopassa avoimuutta ja rohkeutta uudistua. EU:n ja Naton jäsenmaana Slovakia on kokonaan uusi maa, täysin toinen kuin sosialismin aikana.
Bratislava tunnettiin pitkään saksalaisella nimellä Pressburg. Kaupungin historiaan ovat vaikuttaneet useat eri kansat, kuten saksalaiset, unkarilaiset, tšekit ja slovakit. Kaupunki oli Habsburgien imperiumin osana Unkarin kuningaskunnan pääkaupunki vuosina 1536–1784.
Matkailijalle Bratislava ja Wien ovat uudistuvia sekä historiallisia ja helppoja kaupunkilomakohteita, jotka ovat matkailijalle aarteita Tonavan alueen historiaan!
Liikkuminen
Wien ja Bratislava ovat maailman lähimmät pääkaupungit, ja etäisyyttä niiden välillä on vain noin 60 km. Suomesta Bratislavaan pääsee parhaiten lentämällä Wienin Schwechatin lentokentälle, josta on säännöllinen pikavuoroyhteys busseilla Bratislavaan.  Rajamuodollisuuksia ei ole, mutta passi tai henkilökortti on syytä olla mukana. Väliä liikennöi useita bussiyhtiöitä, joista Blagussin busseissa on yleensä tilaa myös ilman ennakkovarausta. Regiojetin bussit ovat halvempia, ja ne on usein varattu loppuun etukäteen. Normaali lippu maksaa noin 7-8 euroa suuntaansa. Lentokentän automaateista heti pääovien edestä voi ostaa lippuja, mutta ostajan on syytä olla tarkkana, että hankkii lipun oikean bussiyhtiön vuorolle.
Bussi tuo matkailijan joko Bratislavan Novy Mostin sillan pysäkille aivan vanhan kaupungin kupeeseen tai ydinkeskustan koillispuolelle pääbussiasemalle. Monet hotellit ovat aivan keskustassa, joten Novy Mostin pysäkki on monille paras paikka jäädä pois. Samoin pois lähtiessä Novy Most on helpoin paikka. Ilmastoidut bussit kulkevat matkan noin 50 minuutissa. Taksi maksaa jopa noin 90 euroa, mutta virallinen taksa pätee parhaiten pyytämällä hotellia tilaamaan taksin ja sopimalla hinnan etukäteen.
Vanhassa kaupungissa liikkuminen on helpointa jalkaisin, sillä keskusta on suhteellisen pieni ja selkeä. Kaupungissa on sekä tavallinen että sähköbussiverkosto ja raitiovaunulinjasto. Erihintaisia lippuja riippuen vaihto-oikeudesta voi ostaa etukäteen pysäkkien automaateista tai kuljettajalta. Lippu pitää leimata leimauslaitteessa.
Metropysäkkejä on yritetty rakentaa, mutta ne ovat jääneet rahoituksen puutteessa kesken. Esimerkiksi presidentin linnan edessä oleva alikulkutunneli on valjastettu kauppakeskukseksi. Polkupyöriä voi vuokrata kaupungin keskustan pyöräparkeista.
Pyöräkulttuuri ei ole vielä Suomenkaan veroista ja paikalliset ajelevat pyörillään miten sattuu, mutta paikoin pyöräteitä on jo merkitty kadun varteen.
Maan sisäisessä liikenteessä helpointa on kulkea bussilla ja junalla, sillä liput ovat halpoja ja linjaverkosto kattava, tosin busseilla matkat saattavat kestää pitkään. Lähikaupunkeihin ja erityisesti Wieniin juna on nopein ja halvin vaihtoehto.
Ruokailu
Ruokailu on Slovakiassa halvempaa kuin Suomessa, mutta turistihinnat voivat olla kohtuullisen korkeat.
Ruoka on edullista Suomen hintatasoon nähden, mutta selvästi kalliimpaa kuin monessa muussa Itä-Euroopan maassa. Parhaissa turistiravintoloissa lounaat ovat Suomen hintatasoa, mutta iltaruokailusta alkupaloineen ja juomineen selviää noin 15 eurolla.
Parhaat ruokapaikat ovat vanhan kaupungin ydinkeskustassa. Siirtymällä muutaman korttelin sivummalle hintataso alentuu selvästi. Ns. sisäänheittokulttuuria ei käytännössä ole, joten ravintoloiden tarjontaan voi perehtyä yleensä rauhassa.
Monissa kunnollisissa hotelleissa mannereurooppalainen aamupala on laaja ja ravitseva. Sen avulla selviää hyvin iltapäivään asti. Palvelu on suomalaista miellyttävää, nopeaa ja yleensä rehellistäkin. Laskuun on lisätty juomaraha (10 %), joten asiaa ei tarvitse erikseen pohtia.
Jälkiruoaksi sopii monissa kadunkulmissa ja ravintoloissa myytävä kotitekoinen jäätelö, todellinen paikallinen herkku.
Vierailukohteita
Kaupungin museoihin on mahdollista hankkia ns. Bratislava-kortti kansainvälisen käytännön mukaan. Kortti on edullinen, mikäli kaupungissa viipyy pitempään yhtäjaksoisesti.
Turistin pääkohde on ehdottomasti Bratislavan linna, jossa voi tutustua kattavasti alueen historiaan laajoissa näyttelyissä. Linnassa on mm. oma museo, näköalapaikka ja kahvila yläkerrassa. Linnan puisto sekä näköalatasanne avaavat upean näkymän kaupunkiin ja Tonavalle.
Kaupunginmuseo historiallisessa keskustassa tarjoaa muutamalla eurolla monipuolisen näyttelyn kaupungin historiasta. Vierailun helmi on nousu vanhaan raatihuoneen kellotorniin, josta näkymät ydinkeskustaan ovat huikaisevat.
Jokiristeilyjä tarjoavat useat veneyritykset aivan Novy Mostin sillan kupeesta. Risteilyjen kesto esimerkiksi Devinin rauniokaupunkiin kestää muutaman tunnin, ja ne maksavat noin kymmenen euroa. Kävellen kaupunki avautuu parhaiten – tarjoten upeita kertaustyylisiä rakennuksia paikoin katu kadun jälkeen. Wieniin pääsee katamaraanilaivalla noin 80 minuutissa ja noin 20 eurolla suuntaansa. Risteily päättyy aivan kaupungin keskustaan Schwedenplatzille, jossa poliisi tarkastaa matkustusasiakirjat. Passi tai henkilökortti pitää siis muistaa ottaa mukaan.
Mikäli haluaa tutustua Slovakiaan laajemmin, kannattaa tehdä päiväretkiä tai puolipäiväretkiä, sillä maa on niin pieni, että vieraassa kaupungissa ei välttämättä tarvitse olla yötä.
Näkymä Bratislavan linnaan vanhasta kaupungista.
Euroopan risteysasema Bratislava
Vanha roomalainen linnoitus- ja rajakaupunki Bratislava on ollut lukuisten miehittäjien vallan alla ja kokenut reaalisosialismin ajan. Kaupunki edustaa tyypillistä keskiaikaista kaupunkikulttuuria positiivisessa mielessä ja on turistille oiva lisä sivistykseen sekä näköala eurooppalaisuuteen.

Bratislavan linna ja vanha kaupunki Tonavalta.
Lahden Suomalainen Klubi teki matkan Slovakian pääkaupunkiin Bratislavaan heinäkuussa 2016.
Päälähteet:
Savitie, Ilona, Slovakia. Suomalainen matkaopas. Otava, Keuruu 2013.
Bratislavan kaupungin kotisivut.
www.pienimatkaopas.com.
Wikipedia.

1 kommentti:

simo kirjoitti...

Paljon uutta tietoa. Kyllä tämän avulla pärjää Bratislavassa. Mutta eikös pääkaupunkien Vatikaanin ja Rooman välinen etäisyys ole alle 60 km?